Learning Acitivity – Focusing on Pioneering Designers

Objetive observation

During the interview, Marian mentions, «When I worked at Digitopolis, I was working almost entirely on the computer, basically the computer and with photography. And now I am using a wide variety of materials, sometimes still involved with a computer and sometimes just with the materials themselves. But having a space like this allows me to obviously store them all, and to work on these various surfaces in different media.»
What is your opinion on
the use of the computer combined with different media? Write one page (350 words) on your opinion of the importance of media and design and what your take is on the use of computer technology.

Jeg mener at man ikke kommer unna bruken av datamaskiner i dag, og den er ett veldig godt menium for å perfeksjonere design som ikke menneskehånden kan gjøre. Samtidig ser jeg absolutt nytten i å bruke andre medier i en kombinasjon med datamaskinen. Noe som gir designet ett mer interesant uttrykk og dybde som ofte kan mangle i design kun laget på dataen. For meg personlig, som Marian nevner også, så er det ved skissering for hånd godt design kommer frem og ikke direkte jobbing på datamaskinen. Jeg synes det var veldig inspirerende og interessant å se hvordan hun bruker ulike materialer i sine design. Ofte så bremser datamaskinen kreativiteten, og design blir ofte begrenset. Jeg ser nå, mer enn før, at bruken av ulike materialler i en kombinasjon av datamaskinen kan gi et sterkere visuelt utrykk.

  • Pushing technology and changing philosophy
    While describing her development of style, Marian states,
    «I am not an expert on illuminated manuscripts by any stretch of the imagination, but there are a couple of purposes of it. But one of those purposes is definitely to invoke wonder in this way that was very interesting to me and was feeding directly into my ideas about that symbiotic relationship between graphics and text.»
    How do you think this links to the philosophy of the Swiss International School? How is it different? Has technology given us an advantage in expressing the symbiotic relationship between image and text? What about Marian’s work? Is this reflected in her work? Do a write-up (350 words) on
    the relationship between image and text, as seen in Marian’s work and relate this back to the Swiss International School. Substantiate your answers with relevant facts. You may use a visual example of both Marian’s work and that of the Swiss International School to facilitate your analysis.

Jeg vil si Marians måte å kombinere typografi og illustrasjon og Swiss stilen er to helt forskjellige stiler, der Marian ønkser å få publikum dratt inn ved nyskjerrighet og kreativitet, der typografi og illustrasjon går om hverandre. I motsettning til Swiss stilen der typografien er ment til å komunisere et budskap på en enkel og funkjonell måte ved lettleselig sans-seriff font, og heller foretrekker fotografi som komunikajsonsmiddel. Teknologien har nok gjort det enklere å kombinere tekst og bilde på en mer uttrykksfull måte enn tidligere. Samtidig vil jeg ikke si det er det som skille disse to stilene, da Marian bruker mye håndtegnede illustrasjoner, som kun er tracet i Illustrator etterpå. Men det går mye på troen og filosofien bak de to ulike stilene som skiller de. Der Swiss stilen bygger på enkelhet og funkjonalitet for å komunisere budskapet, mens Marian underestimerer ikke folks evne til å bruke fantasien til å finne ut av hva hun ønsker å kommunisere, noe som etter min mening gjør det mer interessant og huskbart. Hun ønsker å gjøre noe andreledes enn hva som er gjort før og utfordre grensene. Swiss stilen fokuserer kun på å holde seg etter reglene som er satt for den typen visuell komunikasjon, noe som har sin viktighet da mange av prinsippene har blitt en mal for god design i årene etter selve Swiss stilen også. Men det er klart hver stil passer til hvert sitt formål.

Marians design:

1006-marian-bantjes-partyinthegarden

 

Swiss stil:

hofmann01

 

 

Legg igjen en kommentar